Nog meer OV te S?

28 oktober 2018

In een van mijn eerdere verhalen heb ik aangegeven een kleine studie te besteden aan het OV te S. De eerste resultaten heeft u mogelijk gisteren tot u genomen. Maar zult.u zeggen is dat dan alles? Nee dus.

Voor  de lijndienst Lelydorp Paramaribo zijn 150 vergunnigen afgegeven. 150 busjes mogen dus op deze lijn rijden. Tel daar nog maar een paar illegalen bij op en je zit zo op zo,n 180 busjes. Er komen eigenlijk twee soorten van bedrijfsvoering voor. Je hebt een aantal ondernemers die meerdere busjes in de “ vaart”  hebben. Zij hebben chauffeurs in loondienst of familielleden rijden op de door de baas gewenste tiijdstippen. Loondienst is overigens een groot woord. Ze krijgen een dag of ritvergoeding.

Daarna heb je de “zelfstandigen” . Kleine eenmanszaakjes, noem ze ZZP-er of gewoon rijdende kleine bedrijfjes.  Het verdienmodel is simpel, hoe meer passagiers je vervoert hoe meer omzet.

Een klein rekenmodel. Stel dat je op een rit 30 personen vervoert. Dan zet je dus 30 x 2,45 Surinaamse dollar(SRD) om. Afgerond 75 SRD. Met de huidige wisselkoers, die overigens dagelijks wisselt heb je dan een omzet van 9 euro. Daar heb je dan een uur voor gereden. En vergis je niet het rekenmodel is gunstig. Zie eerst maar eens die 30 personen in je busje te krijgen!! Ik denk daar als ze gemiddeld 20 personen vervoeren dat dat een realistisch beeld geeft. Je begrijpt het al, het gevecht gaat om het winnen vaan elke klant. Dat begint al bij de startplaats. Niet vertrekken voordat je busje vol is. Maar dan verlies je tijd. En de busjes achter je willen ook rijden!! Dus er is druk om te vertrekken. Soms vertrekt een busje leeg in de hoop onderweg veel passagiers op te pakken. Afhankelijk van het tijdstip van de dag wachten ze tot een busje vol is. Dat is dan goed verdienen. 26 x 2,45 SRD en soms nog wat passagiers onderweg.

De rit zelf is ook een belevenis. Het is in het belang van de chauffeur dat hij elke passagier die uit stapt aanvult met een passagier die in stapt. Maar dan moet je die synergie wel vinden. Chauffeurt zoeken overigens niet naar synergie maar naar klanten. Wat betekent dat in de praktijk? Zo snel mogelijk passagiers laten uitstappen (dat lukt niet zie het vorige verhaal) snel weer de weg op en naar de volgende stop. Ondertussen rijden je collega’s ook over hetzelfde traject. Die moet je voor zien te blijven, dan heb jij die klant die ergens langs de weg staat. Het is dus zaak altijd “ voorop te rijden” en je collega’s te snel af te zijn. Lukt dat niet dan los je dat gewoon op de weg zelf op. Regelmatig maak je wedstrijdjes mee wie het hardst kan rijden. en als het dan lukt die klant van je collega af te pakken, dan wacht je een scheldkanonnade over je rijgedrag of je gemene klantenpikkerij. Soms houd jev je hart vast voor alle capriolen die die gasten op de weg uit halen. De manier waarop ze langs de weg gaan staan om een klant op te pikken is op z’n zachtst gezegd riskant. nog veel riskanter is het als ze de weg weer opdraaien. Knipperlicht aan en gas geven. De andere weggebruikers stoppen wel, als God het wil.

Een aantal van jullie kennen Rob, mijn reisgenoot.  een aantal niet. Rob is  71 jaar sportief figuur, slank, 170 cm hoog. Voor een goed beeld zie bijgaande foto’s. Mijn droom is de volgende. Ik wil het op  deze reis nog mee te maken dat hij in de bus tussen 3 stevige creoolse dames ingeklemd komt te zitten. Ik nem aan dat julli je en beeld kunnen vormen van stevige Creoolse dames?  Ik verdenk Rob er van dat  hij een vergelijkbare fantasie heeft, maar zeker wete doe ik dat niet

1. Lieke van Elewout:
    28 oktober 2018
    Ik snap die droom. Ik zie Rob al zitten. Met een big smile. Wel graag foto.