Op pad: Bigi Pan en Saramacca

4 november 2018

Om 8.30 uur worden we door Imro en Lucia (een bevriend stel) opgehaald voor een trip naar Bigi Pan in Nickerie. Nickerie is een district in het noordwesten van Suriname, aan de moding van de rivier de Corantijn, de grensrivier tussen Suriname en Guyana. Dit district staat vooral bekend om zijn rijst. De afstand naar Nieuw Nickerie is 250 km. Deze km zijn niet te vergelijken met Nederlandse kilometers. De reisduur bedraagt ongeveer 4 uur. We passeren dorpen (Groningen, Jenny, Totness en Wageningen). Onderweg is het oppassen geblazen. De weg is hier en daar bijna onbegaanbaar. Delen zijn slecht gefundeerd, waardoor er grote kuilen zijn ontstaan. Stapvoets rijden is dan noodzakelijk. Op diverse plekken hangt er rook over de weg. Deels wordt die veroorzaakt door bermbrandjes en hoe dichter we Nickerie naderen door rook van het kaf van de rijst dat de rijstboeren verbranden. We stoppen onderweg voor een tank- en sanitaire stop. Rond 12.30 uur bereiken we het huis van een broer van Lucia waar we lekker nasi eten. Daarna rijden we door naar de opstapplaats voor de boot.

De deelnemers aan de trip verzamelen zich en zien tot hun ontsteltenis een boot die half onder water ligt. ‘Daar gaan we de rivier niet mee over steken’ roept een pittige Surinaamse dame. De bootsman kijkt haar niet begrijpend aan. Zijn boot bewijst al jarenlang trouwe dienst. De mevrouw houdt aan en vindt steun bij enkele andere deelnemers. We vertrekken voor de oversteek van de rivier uiteindelijk met een andere boot.

Aan de overkant moet de boot over een dam worden getrokken. Alle deelnemers tonen nu hun goede wil en met vereende krachten komt de boot aan de andere kant van de dam in een smal kanaal terecht. De gids vertelt dat het kanaal is aangelegd door een Nederlander en in eerste instantie was bestemd voor de vissers die vroeger in Bigi Pan gingen vissen. Nu wordt het kanaal van 9 km voornamelijk benut om de toeristen naar de verblijfplaatsen op het meer te brengen. Onderweg zien we visarenden, witte reigers en snippen. Op de pan varen we in de richting van een nederzetting op palen midden in het water. Een bijzondere ervaring. De meest essentiële voorzieningen zijn aanwezig. Water (uit flessen) en eten. Verder zijn we geïsoleerd omdat het verlaten van ons ‘eiland’ uitsluitend mogelijk is per boot.

We verkennen het palendorp en krijgen een kamertje toegewezen. Daarna is er een lunch en ruimte voor een siësta die we uiteraard benutten. Rond 17.00 uur vertrekken we met de boot naar een plek waar ibissen en witter reigers overnachten. In groten getale komen ze aan en met veel lawaai zoeken ze een veilige plek in de bomen aan de oever. Een schitterend gezicht dat gepaard gaat met een magnifieke zonsondergang.

Na het eten later op de avond stappen we opnieuw in de boot. Dit keer gaan we op zoek naar kaaimannen en slangen. De kans op het spotten er van is gering, volgens de bootsman. Dat klopt. We zien tijdens de tocht 1 wurgslang in een boom. Dick vermoedt dat hij van plastic is. Op het meer genieten we wel van een schitterende sterrenhemel.

De volgende ochtend laten we een vroege boottocht aan ons voorbij gaan. We hebben daardoor, als de andere deelnemers vertrokken zijn, het rijk voor ons. We genieten van de stilte en maken foto’s van de opkomende zon. Na het eten en het spotten van flamingo’s die uit Aruba zijn aangekomen, varen we terug over het kanaal. Bij de dam wordt de bagage uitgeladen en loodst de bootsman de boot met een vaart over rollers op de dam (zie de video onder het kopje video’s). Aan de overkant staan Lucia en Imro te wachten. We gaan terug via Saramacca waar een broer van Lucia een boerderij heeft. Bij aankomst staat er daar (natuurlijk) een heerlijke maaltijd klaar en bewonderen we zijn prachtige koeien. We halen met elkaar pompelmoezen uit de boom, stoppen die in grote zakken en leggen de zakken daarna achter in de auto. De pompelmoezen worden in de stad verkocht door een dochter van Lucia. Als het al lang donker is, arriveren we bij ‘ons’ huisje. Na een verkwikkende douche stappen we moe en voldaan in bed.