Suriname is prachtig......maar toch!

12 november 2018

”Suriname is failliet:” zegt een boze taxichauffeur tegen ons. “ Zolang wij een president hebben die zIjn eigen land niet uit kan omdat hij internationaal gezocht wordt  zal het hier alleen maar slechter gaan”

“Wie verdient het geld in Suriname? Wie is in het bezit van de geldmarkt, de automarkt, de bouw  en ga zo maar door? Wij Hindoestanen! Zonder ons zou Suriname een ontwikkelingsland zijn!”

De eerste dagen in Suriname kreeg ik sterk het beeld van een zeer tolerante samenleving waarin alle bevolkingsgroepen vreedzaam met elkaar om gaan. Nu aan het eind van onze reis moet ik dat beeld wel bijstellen. Er heerst heel veel onvrede in het land. Naar politieke partijen, naar andere bevolkingsgroepen, naar de regering. De armoede onder de bevolking is groot. De problemen met drugsverslaafden nemen toe. De argwaan onder en tussen de verschilllende bevolkingsgroepen wordt groter.. De angst dat de Marrons steeds meer politieke macht krijgen wordt openlijk uitgesproken. Ik heb niemand gesproken die trots is op zijn president. Iedereen hoopt dat hij in 2020 niet wordt herkozen. Als ik dan zeg dat dat toch kan worden voorkomen door stemgedrag kijken mensen me een beetje vreemd aan. “ Nee hoor Bouterse wordt herkozen, desnoods door verkiezingsfraude”.  Surinamers hebben het geloof in de toekomst een beetje verloren. “Waren we nog maar kolonie van Nederland, toen was alles hier nog goed. Sinds jullie weg zijn is het razend snel achteruit gegaan. Het onderhoud van wegen is heel slecht, de riolering werkt niet, er heerst een enorme werkloosheid” “ En ja weet je we hebben niet zoals in Nederland een sociaal stelsel. Uitkeringen kennen we niet. Alleen voor mensen boven de 60 een klein soort AOWtje. Surinamers zijn echt heel er arm!!!” En de armoede neemt alleen maar verder toe door prijsverhogingen op de primaire levensbehoeften. De regering probeert vanaf volgend jaar extra geld binnen te harken door in 2019 de wegenbelasting weer in te voeren. Dat kunnen heel veel Surinamers niet opbrengen met als gevolg weer grotere werkeloosheid.

“In Suriname heb je geen kennis nodig, maar kennssen”. Daarmee wordt zoveel gezegd als Suriname is corrupt. Er wordt gerommeld, gesjoemeld met geld en eigendom, mensen ritselen van alles. De corruptie komt in alle lagen van de bevolking voor. Van kleine vergrijpen tot grootschalige corruptie. De politiek koopt stemmen door het doen van allerlei beloftes. Na de verkiezingen laten ze zich niet meer zien. Ook dit is allemaal Suriname. Maar.............Suriname is prachtig. Ik heb er elke dag intens van genoten. Van de mensen, van de natuur, van de cultuur. Wat een geweldig land. Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat Suriname er bovenop komt. Wie weet kan er na de verkiezingen van 2020 een begin mee worden gemaakt!!

1. Marijke holt:
    Verschrikkelijk.
    En ontroerend hoe je eindigt.
    Safe yourney my dears
  2. Sjef:
    dank Dick
    het eind van je heerlijke verhalen is ontnuchterend.Net of je met een plof weer op de grond komt .Ga je nog eens terug?

groet
    Sjef
  3. Sofie:
    13 november 2018
    Dank voor je mooie verhalen, maar ook voor je kijk op de situatie in Suriname.
    Je was niet alleen maar tourist.
    Sofie.
  4. *= ):
    13 november 2018
    die plof waar sjef over spreekt zal er ook weer zijn als jullie terug zijn in NL! hoe anders leven alle volkeren op deze aardbol en hoe rijk wij het hier hebben als je dat wilt zien!
    dank voor al jullie mooie verhalen en een inkijkje suriname! ook wij hebben zo een beetje suriname geproefd, op de nasi na dan! op naar de aardappelen en weer zelf aan het aanrecht staan! dikke brassa...
  5. Lieke van Elewout:
    13 november 2018
    Dankjewel voor alle prachtige en ontroerende verhalen. Geschreven met respect.