We zijn op weg!!!

17 oktober 2018

Meneer NS helpt mee. We hebben gen vertraging en komen op de geplande tijd op Schiphol aan. Rob staat bij de Hema corner te wachten.Op naar de cappuccino. Nog even naar het toilet en dan richting gate. We zijn brave Hollanders en wachten geduldig. En wachten, en wachten. Vertraging dus. Lekkend toilet in het vliegtuig. Na drie kwartier mogen we aan boord. En wachten, en wachten. “ hier is uw gezagvoerder. Tot onze spijt moeten we nog even wachten. Twee passsagiers kunnen alsnog niet mee. Veiligheidsprotocol. Alle koffers moeten er uit, en dan weer ingeladen” Twee uur later dan de geplande vertrektijd vertrekken we.We hebben prima plekken. Vlak bij het toilet. Goed voor een wandelingetje voor.mijn spataderen. Na 3 uur wordt maaltijd geserveerd, drie uur later nog een kleine versnapering met een drankje. De blauwe dames komen regelmatig langs met warme doekjes. Wel lekker in zo’n zweterige omgeving. Vlak voor de start nog een kleine aanvaring met eeen kleine Chinees. Die wilde mijn handbagage op een andere plek leggen omdat dat voor hem handiger was. Is de kleine Chinees niet gelukt.  Drie films en een klein tukkie later landen we op Zanderij. DE al eerder genoemde kleine chinees probeert weer als eerste bij zin handbagage te komen. Maar mocht nog helemaal niet uit de gordels. Hardhandig door een blauwe dame weer in zijn stoel en zijn gordels geholpen.

De hitte komt je tegemoet als we het vliegtuig verlaten. 10 uur ‘s avonds en 27 graden. Heerlijk. We zijn er!!! Koffers ophalen duurt even. Dan door de douane. Helaas geen foto’s van heel veel Surinamers die samen ontvangstcomité spelen. Geweldig om te zien. We worden door kennissen opgehaald. Snel op weg naar Lelydorp in het district Wanica. We moeten er snel naar toe want het Chinese warenhuis sluit om 22.00 uur. we moeten ontbijt en biertjes inslaan. Dat lukt allemaal, zelfs Amerikaanse pindakaas gescoord. Even later komen we aan bij tante Tine. Zij is de komende maand onze gastvrouw. Onthaal is warm en liefdevol. Fijn, maar ik wil ook wel naar bed. Samen nog even een biertje gedronken en naar bed. Heerlijk geslapen. Alletwee. Vandaag rustig aan. Even de tijdsverschillen verwerken.

1. Ad van der Lee:
    Dick en Rob
    Dus zo gaat dat tegenwoordig op Schiphol Hopelijk heb ik geen kleine Chinees als medepassagier als wij in februari naar Marokko gaan
    Wij vertrekken dan vanaf Rotterdam. Misschien scheelt dat?
    Maar goed, jullie zijn er en de bagage ook! Heel.veel plezier verder!
    Ad (en de groeten van Ank)
  2. Gertjan Oldeman:
    17 oktober 2018
    Mijn eerste reactie is waarschijnlijk in de elektronische mist verdwenen. Ik zie je foto's, maar mis je pak met bolhoed. Jammer, dat verwachten die jongens en meisjes van Para Maribo. En ik ook eigenlijk. Een Chinees is al klein, maar wat ik mij bij een kleine Chinees moet voorstellen, dat gaat mij fantasie te boven. En hoe kan dit mini exemplaar bij het bagagerek? Marokko wemelt van de Chinezen. Komen investeren in wiet. Ik weet weinig van Suriname. Stuur foto's van bijzondere bouwwerken, van het landschap (bomen, akkers, weiden, koeien, schapen en stromende rivieren door het traag oneindig landschap) en vooral van goed gevulde donkere dames. Begin direct aan je kookboek. Gisteren zag ik Dumbo van Walt Disney. Een raven familie die in plat Surinaams uit een oer Hollandse boom commentaar levert op mijn zielige Dumbo. Ook Suriname draagt bij aan het leed. Ik droom nu dat ik op de rug van Dumbo zweef over de groene wouden van Zuid Amerika op zoek naar een mannetje in een blauwachtig confectie pak met een bolhoed op. Je mag straks wel even teugzwaaien.
    groet Gertjan
  3. Sjef:
    dag Dick en Rob
    net of ik zelf op reis ben!
    Merçi
    Sjef
  4. B.J.J. Kahmann:
    17 oktober 2018
    Hoe is het nu met tante Tine?
  5. Carmen en Leroy:
    19 oktober 2018
    Het leest alsof ik erbij ben! Ik kijk uit naar al jullie avonturen