Frederiksdorp en Nieuw-Amsterdam

23 oktober 2018

Zondagmorgen het bekende recept. Rond 7.00 uur op. Ontbijten en daarna douchen. We zijn uitgenodigd door Lucia en Imro, een bevriend Surinaams stel, dat even verderop woont. We hebben nog tijd om te lezen. Het is prachtig weer en om 11.00 uur vertrekken we richting Fredriksdorp. We gaan over de Bosjebrug (vernoemd naar ex-president Jules Wijdenbosch) die de beide oevers van de Surinamerivier verbindt. Daarna volgen we de Commewijnerivier tot vlak bij Frederiksdorp. We moeten daar oversteken met een boot om de plantage Fredriksdorp te bereiken. Het varen op de rivier is verkoelend en na een kwartiertje bereiken we de plantage. Op Frederiksdorp werd vanaf 1747 koffie verbouwd. In de bloeiperiode waren er dagelijkse 200 slaven aan het werk. De gebouwen zijn in de tweede helft van de vorige eeuw prachtig gerenoveerd. Recentelijk is de plantage omgetoverd tot een toeristische attractie die commercieel wordt geexploiteerd. Er zijn vakantiehuizen gebouwd. Een ommezwaai die ik wel begrijp, maar niet kan waarderen. We beperken ons tot het wandelen langs de originele huizen en de daaraan grenzende tuinen. Schitterend om te zien. We besluiten ons bezoek met een heerlijke maaltijd die ter plekke wordt geserveerd.

Om 15.15 uur zijn we weer bij de steiger. De bootsman is aanwezig en na een klein kwartier zijn we aan de overkant. Met de auto rijden we richting Nieuw-Amsterdam. We zijn blij dat Imro chauffeert, want er zijn geen richtingsborden. We bereiken na een prachtige rit langs rijstvelden Nieuw-Amsterdam. Daar beklimmen we een uitzichttoren. Bovenop de toren is het heerlijk koel.We nestelen ons op de banken en genieten van een drankje uit de tas van Lucia. Het uitzicht is magnifiek. We kijken over de Crommewijne. In de verte zien we de Atlantische Oceaan. Kleine bootjes met toeristen passeren op weg naar de dolfijnen die bij opkomend tij de rivier op zwemmen.

Na een tijdje dalen we af uit de toren en rijden richting Lelydorp. Vol indrukken zetten we ons thuis op ons terras aan een biertje. Daarna vallen mijn ogen dicht. Dick pakt een boek en ik kruip voldaan onder de lakens.

1. Lieke van Elewout:
    24 oktober 2018
    Wat een prachtige vakantie hebben jullie.
    En wij maken het op afstand mee. Bedankt daarvoor.
  2. Sjef:
    ik ga eens googelen
    misschien kan ik dan een eindje met jullie
    meerijden,meevaren
    maar het eten en de drankjes
    daarvoor moet ik hier toch door het natte koude weer
    enfin
    ben benieuwd hoe verder
    groetjes Sjef
  3. Mariëtte:
    24 oktober 2018
    wat zien jullie veel het is echt genieten fijn dat julliegereden worden lijkt me vooral voor Rob een uitkomst.we genieten van jullie verhalen en mooie foto's
  4. Marijke holt:
    Wat n bwlevenissen boys.
    Klinkt zo hollands heerlijk en san plots dolfijnen. Jeetje. Hoop dat jullie ze ook gaan zien. Word je zo blij van.
  5. Gertjan Oldeman:
    24 oktober 2018
    Het doet me genoegen dat het landschap langzaam in beeld komt. Ik neem aan dat de foto's met vergezichten over de rijstvelden (van af de uitkijktoren) nog in beeld komen.
    Ik hoor het echte tropische oerwoud in gedachten al roepen. Ik wacht op de ware survival, het geploeter door de moerassen en met het verwoestende mes een wegbanen door de schijnbaar ondoordringbare jungle. Ik voel het, het komt er aan.
  6. Paul:
    24 oktober 2018
    Mooie verhalen, en zo'n mooi parbo biertje in de schaduw lijkt me heerlijk :-D njoy!
  7. Dick Holt:
    25 oktober 2018
    Dat is ook zo Paul. Meer heb je hier eigenlijk niet nodig. Ja een paar goede ogen maar dat is het dan ook. Oh ja: ook genoeg schone t shirts