Heel veel boeken te koop!

22 oktober 2018

We zijn al een paar keer naar Paramaribo geweest. Een stad van contrasten. Armoede, grote rijkdom, prachtige panden en overal krotjes. Door veel met mensen te praten kom je vaal veel aan de weet. En praten is Rob’s Tweede natuur, dus we horen veel. Die krotjes zijn vaak het begin van huizen die er over een paar jaar prachtig uit kunnen zien. Hoe werkt dat? Je koopt, pacht of bezet een stukje grond en legt een fundering. Dan zijn er vaak geen centjes meer om echt iets te bouwen. dus met sloophout, golfplaten en wat je maar kunt vinden bouw je een dak boven je hoofd. Is er weer wat geld dan investeer je dat weer in een stukje bouwen van je huis. Dat kan soms jaren duren, maar vaak leidt het wel tot iets.

We wilden op een van die wandelingen naar Fort Zelandia. Wat blijkt? Gesloten. Beetje in de buurt rond gelopen, veel herdenkingsplaquetes gezien met hier en daar een standbeeld. Tijd voor een biertje. Wij op zoek naar een warung, kleine eethuisjes die je overal vindt. Biertje met nassi kip. En weer een praatje met een lokale kunstenaar die 8 Fransen uit Frans Guiana aan het tekenen is. Weer op pad. Komen toevallig langs een 2e hands boekenzaak. Wij naar binnen. Worden ontvangen door een lieftallige dame (rob) en een Nederlandse heer (Dick) Raken aan de praat. Hij was  twee jaar terug in Paramaribo en bezocht tevallig de boekenzaak. Daar stond zij!!! Hij direct smoorverliefd. Nu twee jaar later hebben ze samen de zaak gekocht. Met.....minstens 25000 boeken. En in Suriname wordt niet veel gelezen dat is duidelijk.

Hij wil al die boeken zo snel mogelijk kwijt en wil heel graag de handel in. Hij heeft journalistiek gestudeerd, gewerkt als freelancer, daarna bestuurskunde gestudeerd en gewerkt als beleidsadviseur. Daarna in Nederland begonnen aan de lerarenopleiding, toen naar Suriname geëmigreerd en hier weer een studie Nederlands opgepakt. Wil uiteindelijk toe naar combi van lesgeven en handel in zoals hij het noemde Kringloopspullen. Maar eerst moet hij 25000 boeken kwijt.

Hij is helemaal voor het land gevallen. houdt van de mensen, de geuren, de kleuren en de niet Nederlandse mentaliteit. Accepteert dat hij onderaan moet beginnen. Woont in een van de getto’s van Paramaribo. Vertelt dat hij regelmatig met een stuk hout naar buiten moet om te voorkomen dat hij wordt bestolen. Maar hij weet dat hij dat risico loopt. Waar hij helemaal blij van wordt is dat er na zo’n confrontatie een jongetje van ongeveer 13, met grote ogen bij hem langs loopt om te kijken of alles goed met ze gaat. Ook dat is Suriname. Hij moet nog ongeveer 24000 boeken kwijt, min 3. die hebben wij gekocht. Hij is a bijna los!

1. A. Drost:
    22 oktober 2018
    Jullie vermaken je nog steeds heel erg goed zien en lezen we. Mooi!! Parbobier is vast een broertje van Amstel Bier....toch !!?? Blijft overigens toch vreemd in dit soort landen dat de verkoper de klanten vanachter tralies moeten bedienen...!
  2. Lieke van Elewout:
    23 oktober 2018
    Leuk al die verhalen en wat heb je Rob
    goed getypeerd (prater).
    Mooie titel voor een boek: De prater en de verteller. Nog een fijne tijd.
  3. Sjef:
    23 oktober 2018
    welke boeken hebben jullie gekocht?
  4. *= ):
    26 oktober 2018
    ff uitlezen 's-avonds op het terrasjeonder het genot van een biertje en muggen en weer nieuwe halen! of laten die laatsten jullie met rust? X X