Knini Paati......

9 november 2018

Nadat we uit de korjaal zijn gestapt, beklimmen we een aantal trappen naar het algemene deel van het resort Knini Paati. We zien aan de trappen dat het water in de regentijd wel anderhalve meter kan stijgen. Bij de toegang staat een van de keukendames klaar met een kokosnoot met ijskoud sap. Het sap smaakt heerlijk. In het algemene deel staan banken, tafels en stoelen. Er zijn verschillende plekken. Daarnaast is er de O La La Bar en de keuken, waar de maaltijden worden bereid. De gids en de bootsman brengen de bagage naar het algemene deel. We worden welkom geheten door Cootcey. Hij geeft uitleg aan de hand van een drietal borden die aan een van de wanden hangen. Het programma voor de komende drie dagen staat er op inclusief de tijden. Het geheel maakt een verzorgde en goed georganiseerde indruk. Na de instructie krijgen we een lodge toegewezen. Wij hebben lodge nummer 4. Een prachtig huisje met twee ruime bedden en een grote badkamer. Om het huisje op een aangename temperatuur te houden is er een van en ook een airco. De airco werkt van 9 uur ‘s avonds tot 7 uur ‘s morgens. Dit om de beschikbare energie, die voor een deel uit zonnepanelen komt, zo goed mogelijk te benutten. De huisjes bieden door hun geschakelde ligging veel privacy. Het dak van de huisjes steekt ruim over, zodat er de hele dag schaduw op het terras is. Je kunt er uitrusten in een van de hangmatten of op de uit boomstammen gehouwen tafel en stoelen. Daar staat ‘s morgens als je wakker wordt ook al de koffie klaar. We pakken onze bagage uit en nemen een douche. Daarna is het tijd voor een biertje en een maaltijd.

Knini Paati beschikt over een zestal huisjes en verblijven voor het personeel en stagiaires. De eigenaar van het resort, Nelson, heeft plannen voor uitbreiding. Er wordt nagedacht over drie luxere huisjes. Die gaan er vast komen. Het personeel is buitengewoon vriendelijk en ingesteld op service. Je mag overal rond kijken en vragen worden uitvoerig beantwoord. Het is alsof je een tijdje bij een familie woont. Het water van het resort komt uit de rivier. Je kunt het niet drinken, maar het is geschikt voor douchen en het huishouden. Het water wordt opgepompt uit de rivier en opgeslagen in grote tanks die op een stellage van 4 meter staan. Het water loopt via leidingen naar de huisjes. Een laatste aanwinst is het zwembad vlak bij het algemene deel. Enkele tijdelijke bewoners maken er gebruik van, maar zwemmen in de rivier bij de sula (stroomversnelling) is ook mogelijk. Een boot brengt je daar op je verzoek naar toe.

Het resort ligt op een klein eiland in de rivier. Tijdens een van onze verkenningen ontdekken we een kleine moestuin (= kostgrondje), die voor aanvulling op het menu zorgt. Aan de kop van het eiland ligt een rotsformatie en een kleine stroomversnelling. Het is er heel rustig. Af en toe passeert een korjaal met lachende Marrons op weg naar hun dorp.

1. Marijke holt:
    Klinkt zo fijn.
    overal familie te hebben is ook n super idee. Gewoon gastvrij zijn kost geen moeite. Top voor jullie.
  2. Sjef:
    Weer vrijdag
    dan ga ik altijd bij Marianne lunchen
    en kan zij
    jullie verhalen lezen.Geeft haar veel plezier.