Marrons of bosnegercreolen?

9 november 2018

Rob heeft in het vorige verhaal meer dan beeldend verteld over onze bootreis per korjaal naar Nikinipaati. Hij is iets minder ingegaan op wat er zoal langs de rivier s. Voordat we onze bestemming bereiken hebben we al 62 Maronsdorpen gepasseerd. Dorpen waar de zogenaamde boslandcreolen leveren wonen. Hert zijn llen afstammelingen van ooit gevluchte slaven in de 19e eeuw. Je kunt je geen voorstelling maken hoe die oorspronkelijke slaven ooit zo ver de jungle in hebben kunnen vluchten. Ze werden opgejaagd en achtervolgd door plantage eigenaren. Maar ze zijn er in geslaagd te vluchten. En nu wonen hun afstammelingen vooral langs de Suriname rivier.

De eigenaar en de gidsen van Kininipaati  zijn allemaal Marrons, met echte Marrron namen: Nelson, Bernard en Cooksey. Niet dus.. Wij hebben een uitgebreid gesprek met Bernard. Hij is een van de 13 kinderen van zijn moeder. Het aantal vaders laat hij onvermeld. Bernard heeft 27 jaar van zijn leven in Paramaribo gewoond en is toen terug geroepen naar zijn geboortedorp. Dat ligt zo. Via de bloedlijn van de minder wordt een zogenaamde “Kapitein” aangewezen. De aanwijzing wordt gedaan door de familie en Bernard is de gelukkige geworden. hij vermoedt dat hij via deze indirecte weg dor zijn broers terug is gehaald. Bernard is zeker niet de oudste maar naar zeggen wel de wijste van het elke spul. Een Kapiteit is een soort dorpshoofd, een soort burgemeester, hij wordt bijgestaan door vier assistenten. Tweee mannen en twee vrouwen. Twee er van komen uit de familie. Een slimmigheidje om de meerderheid te behouden. Bernard is net terug gekomen van een overleg met de Big Man. Dat is de grote baas over alle kapiteins van de 62 dorpen. Er was onenigheid. DE opvolging van de big man was niet volgens de traditionele lijnen verlopen. De opvolger mag geen broer zijn, maar moet eeen neef zijn. Dat is niet zo gegaan, een broer heeft zijn bg man opgevolgd. De bijeenkomst was bedoeld om publiekelijk  spijt te betuigen. Na ee paar dagen van veel Parbo bier en bruine rum zijn de excuses aanvraard. Je moet e voorstellen dat er bij zo’n bijeenkomst die eens n de 5 jaar plaats vindt rond de 350 Marrons aanwezig zijn. De Big Man wordt in gevlogen met een helikopter. Alle kapiteins met gevolg kunnen gratis gebrui maken van verver per korjaal. Alle eten en drinken tijdens de bijeenkomst komen voor sloten van de Big Man. Mijn gedachte is dat hij daarmee makkelijker  zijn excuses aanvaard krijgt. Maar goed dat s ook een manier om het met elkaar eens te worden. Bernard had in ieder geval genoten. Er was genoeg te drinken en er waren genoeg vrouwen. Wat wil je nog meer als kapitein?

Een kapitein heeft tot taak om alles in het dorp gladjes te laten verlopen. Bij conflicten is hij de intermediair. hij bemiddelt net zo lang tot partijen er uit zijn. Is er eenmaal een besluit genomen dan accepteert iedereen dat besluit ook. Tijdens onze wandeling door het Marron dorp blijken zijn diplomatieke gaven. Hij begroet iedereen en heeft voor iedereen  aandacht. Bernard is 48 jaar en eert 12 kinderen bij 3 vrouwen. In et dorp eert hij veel status. hij heeft een baan,verdient dus geld en kan 3 vrouwen onderhouden. Ter vergelijking: Ronnie Brunswijk heeft veel meer geld en onderhoudt 40 vrouwen uit allerlei etnische groepen. Het aantal kinderen bedraagt meer dan 100.  WAt ons vat is dat er in et dorp veel meer vrouwen dan mannen zijn. Dat beeld wordt door Bernard bevestigd. Vandaar dat mannen zo gewild zijn! Een verklaring hiervoor heeft ft hij niet. wie weet kan een van onze lezertjes dat raadsel oplossen?

1. Marijke holt:
    9 november 2018
    Hmm kan t raadsel niet oplossen. Hoe meer vrouwen hoe meer kinderen hoe meer.....enz
  2. *= ):
    11 november 2018
    natuurlijke selectie? komt er straks msschn een keer een big woman of dames-kapitein!